• Szkolne konkursy z okazji Dnia Ziemi


          • 22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest „Międzynarodowy Dzień Ziemi.”

            W 2021 roku obchodzimy to święto pod hasłem: „Przywróć naszą planetę”.

            Ziemia jest najbardziej poznaną dotychczas planetą i jak na razie jedyną, na której może istnieć życie. Człowiek na Ziemi jest nierozerwalnie związany ze środowiskiem naturalnym i dlatego bardzo istotne jest właściwe ukształtowanie zachowań człowieka wobec natury. Aby życie mogło nadal istnieć, człowiek musi poznać i szanować prawa, które regulują stosunki pomiędzy organizmami żywymi i ich naturalnym środowiskiem.

            Ludzie muszą wykorzystywać zasoby naturalne, ale także muszą bronić środowiska przed degradacją i gospodarować tak, aby z jego bogactw mogły korzystać przyszłe pokolenia.

            Na każdym z nas spoczywa odpowiedzialność za obecny i dalszy los naszej Ziemi, bo wszyscy mamy wspólne powietrze, wodę i ziemię.  Nasza planeta poradzi sobie bez nas doskonale, a my bez niej nie przetrwamy. Czy jest jeszcze szansa, aby to naprawić?

            Zapraszamy   wszystkich    uczniów  do  udziału w  konkursach z okazji Dnia Ziemi

            pod  hasłem : ,,PRZYWRÓĆ   NASZĄ   PLANETĘ''    

             ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

            Celem konkursów jest pogłębienie wiedzy na temat działań dotyczących ekologii.

            Regulamin szkolnego konkursu plastycznego pod hasłem „Przywróć naszą planetę”

             Cele konkursu:

            - Uświadomienie problemów związanych ze zmianami klimatu

            - Popularyzowanie wiedzy o gatunkach zagrożonych

            - Uwrażliwienie na potrzeby ochrony środowiska

            - Rozwijanie zdolności twórczych i zainteresowań przyrodniczych

            - Promowanie zachowań ekologicznych

            Zadaniem konkursowym jest:

            dla uczniów klas I-III - wykonanie rysunku, wyklejanki lub wydzieranki promującej hasło przewodnie „Przywróć naszą planetę”. W pracy można wykorzystać też związane tematycznie unikatowe zdjęcie przyrody zrobione przez uczestnika konkursu z komentarzem lub hasłem.

            Praca plastyczna powinna być wykonana w formacie A4 dowolną techniką. Na rysunku powinny znaleźć się elementy graficzne i tekstowe, a także metryczka z danymi autora (imię, nazwisko, klasa)

            dla uczniów klas IV – VIII - wykonanie plakatu promującego hasło przewodnie „Przywróć naszą planetę”. W plakacie można wykorzystać też związane tematycznie unikatowe zdjęcie przyrody zrobione przez uczestnika konkursu z komentarzem lub hasłem.

            Plakat powinien być wykonany w formacie A3 dowolną techniką. Na plakacie powinny znaleźć się elementy graficzne i tekstowe, a także metryczka z danymi autora (imię, nazwisko, klasa).

            W ocenie prac będą brane pod uwagę:

            - realizacja tematu,

            - estetyka,

            - pomysłowość,

            - oryginalność.

            Termin składania prac - do dnia 30 IV 2021r. do p. Barbary Zielińskiej Tomickiej, p. Jadwigi Wiśniewskiej, p. Moniki Rudzińskiej lub w sekretariacie szkoły, w przypadku nauki zdalnej – zdjęcie pracy wysłane na adres mailowy – j.wisniewska@spkowal.pl , b.z.tomicka@spkowal.pl lub m.rudzinska@spkowal.pl

            Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody. Zwycięskie prace zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły.

            Serdecznie zachęcamy do udziału. 

            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

            Regulamin szkolnego konkursu literackiego pod hasłem „Przywróć naszą planetę”

            Celem konkursu jest:

            1) Uwrażliwienie na potrzeby ochrony środowiska.

            2) Promowanie zachowań ekologicznych.

            3) Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.

            4) Zachęcenie do prezentowania talentów literackich.

            5) Kształtowanie umiejętności pisania.

            6) Rozwijanie wyobraźni i wyrabianie wrażliwości twórczej.

            7) Wyrabianie nawyku dbałości o kulturę języka na różnych poziomach (ortograficznym, interpunkcyjnym, leksykalnym, składniowym, fleksyjnym, graficznym).

            8) Popularyzowanie twórczości literackiej dzieci i młodzieży.

            2. Konkurs zostanie przeprowadzony:

            1) w trzech grupach wiekowych:

            - uczniowie klas I - III,

            - uczniowie klas IV- VI,

            - uczniowie klas VII - VIII

            2) Udział uczniów w konkursie jest dobrowolny. Mogą brać w nim udział wszyscy uczniowie naszej szkoły.

            3) Za prawidłowy przebieg konkursu odpowiedzialni są jego koordynatorzy.

            3. Kryteria oceny prac konkursowych

            Komisja Konkursowa  powołana przez dyrektora szkoły przy ocenie dostarczonych prac będzie brała pod uwagę:

            1) oryginalność utworu;

            2) zawartość merytoryczną, czyli zgodność z tematem;

            3) artystyczny charakter utworu;

            3) poprawność stylistyczną i językową, ortograficzną i interpunkcyjną;

            4) zgodność pracy z określoną w regulaminie formą.

            4. Warunki uczestnictwa

            1) Uczestnicy konkursu: uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu.

            2) Formy literackie pracy konkursowej:

            w kl. I - III – wiersz lub rymowanka,

            w kl. IV – VI – opowiadanie,

            w kl. VII -VIII - list otwarty, przemówienie, artykuł.

            3) Praca konkursowa  może mieć tylko jednego autora.

            4) Uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę.

            5) Zgłoszona do konkursu wypowiedź nie była wcześniej nagradzana i publikowana.

            6) Wypowiedź uczniów kl. I-III musi zawierać od 50 do 100 wyrazów. Praca zgłoszona przez uczniów kl. IV – VI musi zawierać od 150 do 200 wyrazów, a zgłoszona przez uczniów kl. VII – VIII musi zawierać od 200 do 300 wyrazów.                                     

            W kl.  IV-VIII  pracę należy napisać komputerowo, czcionką Times New Roman (12). W grupie wiekowej kl. I-III praca może być napisana odręcznie z dbałością o estetykę.

            7) Praca konkursowa powinna zawierać imię i nazwisko autora oraz klasę.

            8) Prace konkursowe należy przekazać swoim p. polonistkom lub w przypadku nauki zdalnej przesłać na adres: j.wisniewska@sp.pl, u.bronikowska@spkowal.pl, m.rudzinska@spkowal.pl, l.guziejewska@spkowal.pl,  k.narazinska@spkowal.pl,  a prace napisane odręcznie przekazać p. Monice Rudzińskiej lub w przypadku nauki zdalnej złożyć   w sekretariacie szkoły.

            8) Materiały nadesłane na konkurs nie podlegają zwrotowi i stanowią własność Organizatorów.

            5. Zasady przyznawania nagród

            1. O wyłonieniu zwycięzców konkursu decyduje  Komisja Konkursowa.

            2. Prace nie spełniające warunków regulaminowych nie będą oceniane przez Komisję.

            3. Komisja dokona wyboru trzech prac konkursowych w każdej grupie wiekowej i przyzna po 3 główne nagrody: I nagrodę, II nagrodę i III nagrodę. Jednakże w uzasadnionych przypadkach Komisja zastrzega sobie prawo nieprzyznania którejś z nagród lub przyznania nagród ex aequo.

            4. Komisja zastrzega sobie prawo wyłonienia dodatkowych prac, które uzyskają wyróżnienia.

            5. Wszyscy laureaci konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy oraz nagrody książkowe ufundowane przez Urząd Miasta Kowal.

            6. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do nieodpłatnego wykorzystania wszystkich  utworów w publikacjach związanych z konkursem oraz w innych celach promocyjnych.

            7. Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników  nastąpi  7 maja 2021 r. na stronie internetowej szkoły.

            8. W razie nauki zdalnej laureaci będą mogli odebrać nagrody w terminie późniejszym w sekretariacie szkoły.

            9. Uzyskanie I miejsca w konkursie gwarantuje cząstkową ocenę celującą z języka polskiego   i przyrody lub biologii  oraz umieszczenie pracy na stronie internetowej szkoły i opublikowanie jej w Informatorze Kowalskim.

            Uzyskanie II i III  miejsca daje szansę na otrzymanie cząstkowej oceny bardzo dobrej z języka polskiego i z przyrody lub biologii oraz umieszczenie pracy na stronie internetowej szkoły.

            Finaliści będą mieli możliwość publicznego zaprezentowania swoich prac na stronie internetowej szkoły. 

            Wszystkich uczniów zachęcamy do udziału, a uczestnikom życzymy powodzenia!                                                            

            Nauczyciele odpowiedzialni za przeprowadzenie konkursu:
            Jadwiga Wiśniewska  i Urszula Bronikowska jako koordynatorki, Elżbieta Czaplicka, Lucyna Guziejewska, Kamila Narazińska, Monika Rudzińska, Danuta Zbonikowska.

          • ROCZNICA URODZIN KRÓLA KAZIMIERZA WIELKIEGO

          • 30 kwietnia przypada 711 rocznica urodzin króla Kazimierza Wielkiego, jednego z najwybitniejszych polskich władców z dynastii piastowskiej.

            Mieszkańcy Kowala i uczniowie Szkoły Podstawowej w Kowalu, dla których ta postać jest szczególnie ważna i bliska sercu, obchodzili tradycyjnie urodziny króla biorąc udział w Jarmarku Kazimierzowskim organizowanym w miasteczku. W tym roku, po raz kolejny, ze względu na pandemię koronawirusa nie jest to możliwe. W związku z tym zachęcamy uczniów do wzięcia udziału w inicjatywie, dzięki której będzie można uczcić urodziny Kazimierza III Wielkiego w nieco inny sposób.

            Przygotujcie portrety króla w dowolnej technice, możecie również przebrać się w stroje z epoki i zrobić sobie zdjęcie. Gotowe prace przesyłajcie na adres mailowy pani Dyrektor Anny Prokopiak-Lewandowskiej a.p.lewandowska@spkowal.pl oraz pani Pauli Krawieckiej p.krawiecka@spkowal.pl

            Przygotowane prace zostaną nagrodzone ocenami z historii.

            Termin nadsyłania prac mija 29 kwietnia.

          • 78 rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim

          • 19 kwietnia 1943 r. warszawscy Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami. Powstańcy nie mogli mieć nadziei na zwycięstwo. Kierowała nimi chęć odwetu na Niemcach, zadania wrogowi możliwie wysokich strat, a przede wszystkim wybierali śmierć z bronią w ręku. Powstanie kwietniowe było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszym powstaniem miejskim w okupowanej Europie.

            Dlaczego żonkile są symbolem powstania?

            Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstania przychodził pod Pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami.

            - Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci. My wszyscy, którzy chcieliśmy pamiętać, zanosiliśmy na Muranów żonkile – powiedziała Paula Sawicka, psycholożka, była nauczycielka akademicka, związana z opozycją demokratyczną. Wspólnie z Markiem Edelmanem napisała książkę "I była miłość w getcie".

            Akcji od początku towarzyszy hasło "Łączy nas pamięć", które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami. Głęboko wierzymy, że pamięć o przeszłości jest jedną z nadrzędnych wartości, które nas jednoczą i nadają nam wspólną tożsamość - niezależnie od światopoglądu czy sympatii politycznych.

            https://polin.pl/pl

            W celu uczczenia pamięci Powstańców Samorząd Uczniowski wraz z Opiekunami zachęca uczniów do wykonania zdjęć z żonkilami. Można wykonać je samodzielnie - na stronie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin znajdziecie szablon i instrukcje wykonania żonkila. Zdjęcia umieszczajcie pod postem na Facebooku z hasztagiem #łączynaspamięć

            https://www.polin.pl/pl/zonkile

            Zachęcamy również do zapoznania się z filmem opowiadającym historię powstania w getcie.

            https://www.youtube.com/watch?v=tmdSH_JfYzA

            #łączynaspamięć

          • Wiosna, wiosna, ach to ty...

          • Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kowalu zachęceni do udziału w zabawie edukacyjnej ,,Na tropach wiosny" jak zwykle spisali się na medal. Tym razem stali się tropicielami zwiastunów wiosny. Przyroda budząca się do życia po zimie stała się inspiracją i zachęciła do poszukiwań oznak wiosny, kontaktu z naturą oraz prezentowania twórczości w dziedzinie fotografii.  

            Zachęcamy do obejrzenia zdjęć o tematyce wiosennej autorstwa uczniów naszej szkoły.

            Nagrodą niech będą dla Was oceny celujące z przyrody i biologii oraz poczucie ogromnej satysfakcji z przepięknie wykonanych zdjęć.

                                                                                                                    Koordynatorzy

             D. Zbonikowska, J. Wiśniewska, E. Czaplicka

          • KONKURS FOTOGRAFICZNY „W OBIEKTYWIE MŁODEGO KUJAWIAKA”

          • Zapraszamy dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat z terenu Stowarzyszenia LGD (tj. gminy: Baruchowo, Boniewo, Brześć Kujawski, Choceń, Chodecz, Fabianki, Izbica Kujawska, Kowal, Miasto Kowal, Lubraniec, Lubień Kujawski, Lubanie, Włocławek) do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym pt. „W OBIEKTYWIE MŁODEGO KUJAWIAKA”. Aby wziąć udział w Konkursie należy w terminie od 12 kwietnia do 31 maja 2021 roku dostarczyć do biura Stowarzyszenia na adres: 87- 850 Choceń, ul. Sikorskiego 12, maksymalnie         3 fotografie (wywołane i zapisane na CD/DVD/pendrive).

            Przedmiotem fotografii mogą być krajobrazy, zabytki, folklor, przyroda, architektura oraz urokliwe miejsca znajdujące się na terenie obszaru Stowarzyszenia).

            Prace zostaną ocenione w czterech kategoriach wiekowych:

            - 6-9 lat – 3 nagrody,

            - 10-12 lat – 3 nagrody,

            - 13-15 lat – 3 nagrody,

            - 16-18 lat – 3 nagrody.

            Przyznane nagrody będą jednakowe w każdej kategorii wiekowej – sprzęt turystyczny/sportowy/muzyczny.

            Chętne osoby do wzięcia udziału prosimy o wypełnienie deklaracji uczestnictwa oraz zapoznanie się z Regulaminem konkursu.

            Do pobrania:

            Deklaracja uczestnictwa deklaracja_uczestnictwa_w_fotograficznym_2021.doc

            Regulamin konkursu REGULAMIN_konkurs_w_obiektywie_mlodego_kujawiaka_2021(2).pdf

          • Finalista Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego.

          • Jesteśmy niezmiernie dumni, że wśród tegorocznych finalistów Wojewódzkiego konkursu matematycznego znalazł się uczeń naszej szkoły, z klasy 8b, Szymon Lewandowski.

            Konkursy przedmiotowe organizowane są przez Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty

            dla uczniów klas IV - VIII szkół podstawowych.

            Przypomnijmy: każdy konkurs przedmiotowy rozpoczyna się od etapu szkolnego, potem najlepsi przechodzą do etapu rejonowego i wreszcie do etapu wojewódzkiego. Szymon pokonał zwycięsko etap szkolny, rejonowy i 9 marca 2021r. wziął udział w etapie wojewódzkim, gdzie uzyskał tytuł finalisty.

            Konkursy są ważnym etapem w zdobywaniu wiedzy i kształtowaniu własnej przyszłości.

            Pozwalają zmierzyć się z wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi poza materiał omawiany na lekcjach.

             Gratulujemy serdecznie finaliście i jego rodzicom. Życzymy dalszych sukcesów.

                                                                                                                                                                       M.Ryniecka

          • Wesołych Świąt

          • Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,

            pełnych wiary, nadziei i miłości.

            Radosnego, wiosennego nastroju,

            oraz siły w pokonywaniu trudności,

            która pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość.

            Życzy Dyrekcja, Grono Pedagogiczne, Pracownicy administracji i obsługi

            Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu.

          • Wyniki konkursu pod tytułem ,,Najładniejsza ozdoba wielkanocna”.

          • Komisja Konkursowa powołana przez dyrektor Szkoły Podstawowej w Kowalu p. Annę Prokopiak-Lewandowską z pośród wielu nadesłanych prac, wybrała i oceniła najpiękniejsze prace w dwóch kategoriach wiekowych. Dokonując wyboru Komisja dużą uwagę zwracała na samodzielne wykonanie przez dziecko ozdoby wielkanocnej, oryginalność pomysłu oraz bogactwo użytych materiałów.

             

            Wyniki Konkursu przedstawiają się następująco:

            W kategorii klas I- III
            I miejsce - Antonina Jabłońska Ia ,
            II miejsce - Patrycja Stanna IIIb,
            III miejsce - Adam Ryniec IIa.

            W kategorii klas IV- VI
            I miejsce - Szymon Szydłowski IVb,
            II miejsce - Zofia Woźniak IVb,
            III miejsce – Julia Wietrzykowska VIb.

            Komisja jednogłośnie uznała, że wybór najlepszych prac był niezwykle trudny. Zdecydowana większość zaproponowanych ozdób wielkanocnych była wykonana z ogromnym zaangażowaniem i sercem. Stopień trudności zaproponowanych technik plastycznych był naprawdę wysoki. Wszystkim dzieciom, które wzięły udział w konkursie bardzo serdecznie dziękujemy i gratulujemy.
            Za poświęcony czas, włożony trud i wysiłek, każde dziecko otrzymuje do dziennika ocenę celującą z religii. Serdeczne podziękowania składamy ks. proboszczowi Piotrowi Głowackiemu za ufundowane nagrody. Nagrody oraz wykonane prace można odbierać w budynku szkoły już w piątek 26 marca od godz. 10.00 lub w kolejnym tygodniu - do piątku 2 kwietnia (w godz. 7.00 do 15.00).
            Janusz Przywitowski






             

          • Tegoroczny Światowy Dzień Wody obchodzony jest pod hasłem „Docenianie wody”

          • Dzisiaj, 22 marca  na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Święto zostało ustanowione w celu podniesienia świadomości, jak wielką rolę odgrywa woda i jakie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów. Obchody święta przyczyniają się do pogłębiania szacunku do wody, która ze względu na swą pozorną dostępność w warunkach klimatu umiarkowanego, często bywa marnotrawiona.

            Według danych ONZ wody zaczyna brakować w miejscach, w których dotychczas było jej pod dostatkiem. Obecnie ponad 2 mld ludzi na świecie nie mają dostępu do czystej wody pitnej (liczba ludności – 7,8 mld), problem ten dotyka 100 mln mieszkańców Europy (liczba Europejczyków – ok. 750 mln). W ciągu najbliższej dekady dostępność czystej i bezpiecznej wody pitnej może spaść aż o 40%. Do 2050 roku zapotrzebowanie na wodę wzrośnie dwukrotnie, a ponad połowa światowej populacji będzie zagrożona jej deficytem.

            Świadome i racjonalne korzystanie z zasobów wodnych jest zadaniem dla nas wszystkich.

            Każdy z nas powinien wnieść swój mały, a może wielki wkład w walkę o to, co najcenniejsze dla nas i przyszłych pokoleń.

            Wystarczy naprawdę niewiele, by zmienić nasz dom, a szczególnie łazienkę i kuchnię,                             w miejsce bardziej przyjazne dla środowiska, a tym samym oszczędniejsze.

            Członkowie kółka przyrodniczego w naszej szkole obliczyli na dzisiejszych zajęciach, że  korzystanie z prysznica zamiast brania kąpieli w pełnej wannie, nie mycie naczyń pod bieżącą wodą, mycie naczyń w zmywarce, zakręcanie wody podczas mycia zębów, spłukiwanie toalety z wykorzystaniem dwóch przycisków to dzienna oszczędność wody w ilości ok. 70 l na 1 osobę. Nietrudno przeliczyć jaka to oszczędność w czteroosobowej rodzinie w ciągu miesiąca (70l x 4 x 30), czy roku (70l x 4 x 365). Przeliczając na złotówki, łatwo przekonać się, że jest to nie tylko aspekt ekologiczny, ale i finansowy dla nas.

            Wspólnie oszczędzajmy i dbajmy o wodę! Dla środowiska i przyszłych pokoleń!

            Na podstawie zasobów internetowych, głównie: Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i obserwacji własnych

                                                                                                                Jadwiga Wiśniewska

          • Pudełka śniadaniowe od ANWILU - w podziękowaniu za udział w akcji "Drzewko za butelkę"

          • „Drzewko za butelkę” to ogólnopolska akcja zainicjowana w 2003 roku przez firmy chemiczne, które uczestniczą w międzynarodowym programie „Odpowiedzialność i Troska” (OiT). Inicjatywa polegająca na wymianie zużytych butelek PET na sadzonki drzew i krzewów należy do najbardziej rozpoznawalnych projektów odbywających się w jego ramach w Polsce.

            ANWIL - jako jeden z realizatorów programu OiT - koordynuje to przedsięwzięcie we Włocławku już od 15 lat. „Drzewko za butelkę” to przykład jednej z wielu aktywności podejmowanych przez spółkę na rzecz edukacji ekologicznej młodego pokolenia.

            Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kowalu angażują się w akcję od wielu lat, zbierając zużyte butelki PET, które następnie trafią do recyklingu. Akcja cieszy się wśród naszych uczniów dużym powodzeniem. Młodych ekologów z roku na rok przybywa, o czym najlepiej świadczą rekordowe wyniki zbiórki butelek PET w kolejnych edycjach.

            Wszystkie placówki uczestniczące w akcji otrzymały w tym roku tradycyjnie sadzonki drzew oraz krzewów, a te, którym uda się zebrać najwięcej butelek, także dyplomy i upominki. Wszyscy uczniowie naszej szkoły zostali obdarowani pudełkami śniadaniowymi wykonanymi metodą recyklingu. Upominek rozdała uczniom klas I-III pani dyrektor A. Prokopiak-Lewandowska. Uczniowie pozostałych klas zostaną nagrodzeni za udział w akcji po powrocie do nauki stacjonarnej.

             

          • Powitanie wiosny 2021 r.

          • Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią przekazujemy uczniom informacje dotyczące „Powitania Wiosny 2021r.”

            Zapraszamy uczniów klas I-III do  rywalizacji sportowej i sprawdzenia w formie zabawy swojej sprawności fizycznej.  

            Czas: 24 marca (środa) – uczniowie klas I

                      25 marca (czwartek) – uczniowie klas II

                      26 marca (piątek) – uczniowie klas III

            Dokładne godziny wyjazdu do lasu i powrotu z lasu przekażą dzieciom p. wychowawczynie.

            Miejsce: las przy jeziorze „Dzilno”

            PRZEBIEG IMPREZY TERENOWEJ:

            I Spacer lasem i poszukiwanie zwiastunów wiosny (kwitnąca leszczyna, olcha czarna, bazie kotki, śpiew skowronka, motyle, mrówki itp.)

            II Konkurencje sportowe:

            1. Biegi: II Leśny Bieg „Po zdrowie” uczniowie kl. I na dystansie 60 m, kl. II -  80m, kl. III - 100m.

            Trasa biegu prowadzi drogami gruntowymi, piaszczystymi, leśnymi. Na trasie biegu mogą znajdować się korzenie drzew, kamienie i inne przeszkody.

            Uczniowie biegną na czas w 3 osobowych grupach.

            Uczniowie, którzy uzyskali kolejno 3 najlepsze wyniki w poszczególnych klasach zajmują           I, II, III miejsce i uzyskują tytuły laureatów biegu.

            Laureaci zostają uhonorowani odpowiednio: złotymi, srebrnymi i brązowymi medalami oraz dyplomami.

            Wszyscy uczestnicy biegów otrzymują upominki.

            1. Przeciąganie liny – zima kontra wiosna.
            2. Rzut szyszkami do celu stałego.

            III Pieczenie kiełbasek przy ognisku.

             

             

                                Zabawa edukacyjna „Na tropach wiosny”

               Serdecznie zachęcamy uczniów Szkoły Podstawowej w Kowalu do udziału w zabawie edukacyjnej  ,,Na tropach wiosny". Chętni uczniowie proszeni są o przesłanie wykonanego przez siebie zdjęcia, przedstawiającego  zwiastuny wiosny - elementy przyrody budzącej się po zimie z zimowego snu (rośliny, ptaki, czy inne zwierzęta).

            1. Cele zabawy edukacyjnej:

            - zachęcenie uczniów do obserwacji budzącej się do życia przyrody

            - popularyzowanie wiedzy o zwiastunach wiosny

            - zachęcanie do częstszego kontaktu z naturą jako forma spędzania wolnego czasu

            - prezentacja twórczości w dziedzinie fotografii

            2. Zdjęcia przesyłamy na jeden z podanych  adresów  mailowych:  d.zbonikowska@spkowal.pl     e.czaplicka@spkowal.pl    j.wisniewska@spkowal.pl 

            3. Terminarz- zdjęcia należy przesyłać do organizatorów zabawy edukacyjnej do 9 kwietnia 2021 roku.

            4. W temacie maila, proszę wpisać: miejsce wykonania zdjęcia, imię i nazwisko ucznia oraz klasę, do której uczęszcza.

            5. Najpiękniejsze zdjęcia zostaną opublikowane na szkolnej stronie internetowej .

            Zapraszamy do udziału!

            Gra terenowa w podchody

            Ze względu na zwiększoną w ostatnim czasie zachorowalność na COVID-19 gra w podchody zorganizowana zostanie w I tygodniu po powrocie uczniów klas IV-VIII do szkoły.

            Przepraszamy.

             

          • Szkolny konkurs „Goście w mojej ptasiej stołówce” rozstrzygnięty.

          • Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom szkolnego konkursu „Goście w mojej ptasiej stołówce”, którego celem było uwrażliwienie na piękno przyrody, kształtowanie postaw proekologicznych, poznawanie ptaków odwiedzających karmniki zimą oraz ich zwyczajów żywieniowych, rozwijanie wyobraźni, kreatywności i zdolności manualnych dzieci i młodzieży. Do organizatorów konkursu wpłynęło 67 zdjęć i 12 prac plastycznych. Komisja konkursowa w składzie Anna Szatkowska - wicedyrektor szkoły, Jadwiga Wiśniewska – organizator konkursu, Barbara Zielińska Tomicka – nauczyciel plastyki, Katarzyna Janicka – pedagog, Danuta Zbonikowska – nauczyciel biologii i Elżbieta Czaplicka – nauczyciel przyrody z ogromną przyjemnością podziwiała uczniowskie zdolności obserwacji i umiejętności plastyczne oraz fotograficzne uwieczniania przyrody w zimowej scenerii. Wybór najciekawszych prac, zwłaszcza zdjęć, okazał się sporym wyzwaniem.

            Ostatecznie przyznano następujące miejsca spośród zdjęć:

            w kategorii wiekowej klas I-III:

            I miejsce - Oskar Zieliński z kl. Ia, Oliwia Majewska z kl. Ia, Mikołaj Lewandowski z kl. Ib;

            II miejsce - Michasia Orzelska z kl. Ib, Zuzia Czerwińska z kl. Ib, Zosia Tomczak z kl. Ib

            III miejsce - Lena Wietrzykowska z kl. Ia, Mateusz Korpusiński z kl. Ib

            w kategorii wiekowej klas IV-VIII:

            I miejsce - Jakub Ziółkowski z IVb, Weronika Lewandowska z kl. IVb

            II miejsce - Szymon Barański z kl. VIIb, Alicja Chełminiak z kl. IVb

            III miejsce - Szymon Nowakowski z kl. Va, Kacper Urbaniak z kl. VIa

            Wyróżnienie: Malwina Strzelecka z kl. Va, Magdalena Wnukowska z kl. VIc, Bartosz Żakowski z kl. Va, Adam Błaszczyk z kl. Va, Tymoteusz Wdzięczny z kl. VIa

            Spośród prac plastycznych w kategorii wiekowej uczniów klas I-III nagrodę szczególną przyznano Amelii Adamskiej z klasy IIIa. Wyróżniono także pracę Weroniki Piszczan z kl. IIIa.

            w kategorii uczniów klas IV – VIII kolejne miejsca zajęły;

            I - Oliwia Korpusińska z kl. Va

            II – Alicja Kacprzyk z kl. VIc

            III – Martyna Jabłońska z kl. VIa i Julia Pawlak z kl. VIa

            Serdecznie gratulujemy nagrodzonym i bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za zaangażowanie w pomoc naszym skrzydlatym przyjaciołom w przetrwaniu zimy. Teraz wiemy, dlaczego w Kowalu i okolicy ptaki pięknie śpiewają.

            Nagrody i dyplomy laureatom będą wręczone 22 marca 2021r.

          • Sukces Wiktora Pawłowskiego (uczeń klasy VIIA)

          • W środę 10 marca 2021r. odbył się powiatowy Konkurs Fizyko-Chemiczny „Molekuła”, zorganizowany przesz Szkołę Podstawową im. Kornela Makuszyńskiego w Wieńcu. Honorowy patronat nad konkursem objęli: Starosta Powiatu Włocławskiego i Burmistrz Brześcia Kujawskiego. Naszą Szkołę reprezentował Wiktor Pawłowski, uczeń klasy VIIA. Dla Wiktora był to bardzo udany debiut w konkursach przedmiotowych, zajął 10 miejsce na 34 uczestników z 16 szkół. Wszyscy uczestnicy otrzymali bogate nagrody od sponsorów. Wiktor przygotował na konkurs model tlenku węgla(II) – czadu i dwie ciekawe fotografie przedstawiające „różne oblicza światła”. Cieszy mnie również bardzo dobrze napisany test wiedzy i umiejętności z zakresu chemii, fizyki i przyrody. Wiktor uczęszcza na zajęcia dodatkowe z chemii.

            Wielkie gratulacje dla Wiktora. 

            J. Śpibida

          • POWITANIE WIOSNY 2021 R.

          •  

            Zgodnie z tradycją naszej szkoły zapraszamy całą społeczność szkolną na uroczyste powitanie wiosny 2021r. pod hasłem „W zdrowym ciele – zdrowy duch”. W związku z pandemią koronawirusa wiosenne gry i zabawy odbywać się będą z zachowaniem wszelkich zasad obowiązującego reżimu sanitarnego.

            Jak zawsze będzie kolorowo, zabawnie i wesoło, choć trochę inaczej bo mniej zbiorowo!

            Dla wszystkich zaangażowanych chłopców i dziewczynek przewidziano wiosenny upominek. Kto chce zdobyć WIOSENNY SKARB – musi zapracować na niego sam!

            Uczniowie klas I-III wyruszą do lasu, lecz nie po to by narobić hałasu.

            Szeroko otworzą oczy oraz uszy i będą szukać oznak wiosny w leśnej głuszy.

            W II Biegu Przełajowym leśnymi ścieżkami pobiegną i zwycięzcy zasłużone medale zdobędą.

            W potyczkach sprawnościowych sprawdzą nie tylko swoją siłę i przymioty zręczności, ale także poznają zalety współpracy i odpowiedzialności.

            Kiełbaski upieczone w ognisku zjedzą i długo wiosenne przygody wspominać będą.

            Uczniów klas starszych od komputerów uwolnić chcemy i szukanie wiosennego skarbu na terenie przyszkolnym oferujemy.

            Każdy kto zgłosi się w wyznaczonym czasie i miejscu, może liczyć na słodkie zwycięstwo!

            Organizatorzy instrukcji udzielą i w ukryciu obserwować będą.

            Uchylając rąbka tajemnicy będzie to zabawa w podchody, zgodnie z trendami mody.

            Na terenie wokół szkoły czekać będą na uczniów skrzętnie ukryte zadania do wykonania.

            Która klasa najliczniej zagadki rozwikła – vocher na wybrany przez siebie dzień od niepytania uzyska.

            Zadania można wykonywać parami, a nawet trójkami czy czwórkami byleby            z odpowiednimi od siebie odstępami.

            Kto ma możliwość i rodzinnie wybierze się do parku, nad jezioro, czy do lasu niech zrobi sobie zdjęcie z naturalnym wiosennym okazem.

            Indywidualnie też można podziwiać budzącą się do życia przyrodę i zrobić fotkę dokumentującą jej młodziutką urodę.

            Przesłane do szkoły zdjęcia zdobić będą galerii wnętrza.

            Szczegółów worek podamy zainteresowanym w najbliższy wtorek, 16 marca 2021 r.

          • Zapraszamy do udziału w konkursie pod tytułem ,,Najładniejsza ozdoba wielkanocna”.

          • 1. Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa w Kowalu.
            - nauczyciel prowadzący:  p. Janusz Przywitowski.

            2. Konkurs na charakter wewnątrzszkolny.

            3. Cele konkursu:

            - rozwijanie wrażliwości artystycznej dzieci i młodzieży,

             - pielęgnowanie tradycji świątecznych,

             - zdobywanie doświadczenia w zakresie  zdolności manualnych,

            - promowanie nowych twórców i talentów.

             4. Konkurs polega na samodzielnym wykonaniu ozdoby wielkanocnej, dowolną techniką plastyczną. Ozdoba może być płaska, przestrzenna, lub wisząca, przeznaczona do dekorowania stołów, okien, drzewek. Wielkość dowolna.

            5. Kategorie konkursowe.

             Konkurs przewiduje podział na kategorie wiekowe:

             - dzieci z klas I-III

             - dzieci z klas IV-VI

            6. Uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę do konkursu. Każda praca musi zawierać dane autora - imię, nazwisko, klasa.
            Karteczka przymocowana do pracy.

            Prace konkursowe wraz z wypełnioną kartą  należy składać w budynku szkoły do dnia 24 marca 2021r. Prace po tym terminie nie będą przyjmowane.

            7. Organizator powołuje Komisję Konkursową, która ocenia wykonane prace. Ocenie będzie podlegać zgodność z wytycznymi regulaminu, estetyka wykonania pracy, ogólny wyraz artystyczny, oryginalność pomysłu oraz użytych materiałów oraz stopień trudności wybranej techniki plastycznej. Komisja konkursowa przyzna nagrody dla laureatów w każdej kategorii wiekowej.  Ocena Komisji jest ostateczna
            i niepodważalna.

             8. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie szkoły, oraz profilu  szkoły na Facebooku.

             9. Uczestnik przystępując do konkursu, wyraża zgodę na dokumentowanie jego twórczości  i jej prezentacji na szkolnych stronach internetowych.

             10. Nagrody i dyplomy będą do odbioru w budynku szkoły.

            11. Zgłoszenie pracy do konkursu jest jednoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu. Sprawy nie ujęte w regulaminie rozstrzyga Organizator.

            12. Po zakończeniu konkursu i  podanych wynikach wszystkie prace są do odbioru w budynku szkoły.

          • Przytulanie dziecka − co oznacza dla rozwoju osobowości?

          • Dlaczego kontakt fizyczny z matką jest tak ważny dla rozwoju osobowości dziecka? Szokujący eksperyment Harlowa, choć dzisiaj wydaje się okrutny, unaocznia konsekwencje braku czułości we wczesnym dzieciństwie. Bez matczynego dotyku, pieszczot i przytulania funkcjonowanie dziecka w dorosłym życiu staje się wyjątkowo trudne.

            Przytulanie − co oznacza dla ssaka?

            Nic nie kosztuje, a jest wyrazem miłości i przywiązania. Wpływa na prawidłowy rozwój psychoemocjonalny człowieka, a nawet też innych ssaków. Otwiera bramę do prawidłowego, harmonijnego rozwoju i bezstresowego funkcjonowania w społeczeństwie.

            Niezbyt chwalebny eksperyment, który amerykański psycholog, Harry Harlow, przeprowadził na małpach, dowiódł ogromną rolę dotyku i czułości w rozwoju młodego stworzenia. Małpki (rezusy), najbardziej spokrewnione z człowiekiem zwierzęta, zostały odseparowane od matek. Następnie, jedne z nich były karmione przez drucianą, inne przez szmacianą postać. Chętniej wracały do „szmacianej matki”, a te karmione przez drucianą miały szereg zaburzeń natury fizjologicznej (m.in. problemy z trawieniem, biegunki). Wszystkie małpki stały się z czasem agresywne, wycofane, nieufne, ich reakcje były zakłócone w podobny sposób, jak w przypadku zaburzeń psychicznych u ludzi.

            Przytulanie zapewnia nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale też komfort psychiczny. W dużym stopniu jest to efekt działania hormonu szczęścia − oksytocyny, która wydziela się, między innymi, w takich momentach. Wzrost poziomu hormonu szczęścia to obniżenie ilości hormonu stresu – kortyzolu, czyli mniejsze napięcie i większa szansa na prawidłowy rozwój.

            Przytulanie dzieci – na liście pierwszych potrzeb!

            Czułość i potrzeba opieki nad dzieckiem jest zakorzeniona w umyśle matki i ściśle związana z instynktem macierzyńskim. Zaspokojenie potrzeb biologicznych to jedno. Natomiast równie ważne są potrzeby psychiczne i emocjonalne dziecka. Potrzeba dotyku jest prawie tak samo istotna, jak potrzeby fizjologiczne. Można powiedzieć, że rodzi się ona razem z dzieckiem.

            Dobitnym przykładem skutków, jakie daje brak opieki, dotyku i czułości, jest choroba sieroca. Węgierski psychiatra R. Spitz przeprowadził eksperyment porównawczy na grupie dzieci umieszczonych w 2 różnych instytucjach: przytułku i żłobku więziennym. W pierwszej, opiekunami były pielęgniarki, zaś w żłobku dzieci miały zapewniony niezbędny kontakt fizyczny z własnymi matkami. Efekt był taki, że 1/3 dzieci z przytułku zmarła w ciągu pierwszych 2 lat życia, co nie wydarzyło się w przypadku dzieci, które były blisko matek. Co ciekawe,  pielęgniarki prowadzące przytułek upatrzyły sobie jedno z dzieci – było ładne, więc często okazywały mu czułość. Obserwacja pokazała, że było to jedyne dziecko spośród 30 innych, które rozwijało się prawidłowo.

            Co daje przytulanie?

            Przytulanie, dotyk wpływają na różne aspekty rozwoju osobowości człowieka: staje się on bardziej ufny, otwarty, empatyczny, zdolny do miłości i jej okazywania w dorosłym życiu. Co za tym idzie – łatwiej odnajduje się w relacjach międzyludzkich, nie dusi w sobie emocji, lepiej radzi sobie z codziennymi wyzwaniami.

            Osoby, które zostały pozbawione czułości we wczesnym dzieciństwie mogą stać się „społecznie upośledzone”, wycofane, trudne i chłodne. Ich zdolności poznawcze i społeczne, które kształtują się w ciągu pierwszych lat życia, nie mogą się w pełni rozwinąć ze względu ograniczone poczucie bezpieczeństwa.

            Źródło: https://drmax.pl/blog-porady/matczyne-przytulanie-co-oznacza-dla-rozwoju-twojej-osobowosci/

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu
      • tel. (054) 284-23-17 Numery wewnętrzne: -10-Sekretariat -11-Dyrektor Szkoły -12-Z-ca Dyrektora Szkoły -13-Administracja -14-Księgowość -15-Inspektorat Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Kowal
      • ul. Piwna 20 87-820 Kowal 87-820 Kowal Poland
    • Logowanie